Sunday, September 29, 2013

CheeseKut = Cheese+Biskut

Assalamualaikum. Hai semua!! Nak makan cheesekut?? Meh la datang rumah... Hehe tapi dah tinggal sikit. Petang semalam buat, pagi tadi hidang untuk breakfast dan petang tadi tinggal hujung bekas aje.

Ok. Resepi yang ringkas. Anda akan suka. Saya ambil resepi ni dari sahabat PCD saya, Puan Alwani. Katanya resepi asal dari blog http://sayepunyebelog.blogspot.com/2013/06/cheesekut.html. Apapun, thanks to both of you. (^____^)v Dorang guna deluxe cream cracker cap Hup Seng tapi saya rembat mana-mana cracker yang ada di rumah. Pastu mak dok cari mana biskut empat segi...rupanya dah duk dalam peti ais, Hahaha ampunnn ma! Esok orang carikan yang lain...

Jom tengok bahan-bahan dan cara-cara.

Bahan-bahan
1 paket biskut cream crackers
220g cream cheese
1/2 tin susu pekat manis
1/2 cawan susu segar

Dutch Lady tu xde kaitan....kotak kosong aje tu...huhu

Cara-cara
1. Pukul cream cheese dengan mixer sehingga kembang.
2. Setelah kembang, masukkan susu pekat manis dan pukul lagi sehingga sebati.
3. Masukkan pula susu segar dan gaul sehingga sebati. Jika pekat, boleh tambah lagi susu segar. Jangan cair sangat nanti tak cukup biskut pula. Kira sedang-sedang aje.
4. Celup biskut di dalam susu segar dan susun biskut di dalam bekas makanan bertutup dan tuangkan bancuhan tadi menutupi permukaan biskut. Buat selapi demi selapis sehingga bancuhan tadi habis.
5. Setelah siap, tutup bekas tadi dan simpan di dalam peti ais semalaman atau sehingga cheese keras.
6. Kemudian, boleh la potong dan dihidangkan.

Senang dan ringkas sahaja. Yang penting sedappp!

Selamat bercheese!~

p/s: berdebar-debar pulak... huhu


No comments: