Sunday, September 15, 2013

Ayam Masak Kicap Bercili

Assalamualaikum. Oh hoiiiii!!!~ (^___^)v Jiwa kacau bilau sikit. Huhu td tengah hari pun tak ada nak masak macam-macam. Haishhh... sgt malas!

Ok. Ni menu ayam yang saya masak. Kat rumah ni kalau tak ada ayam, memang tak sah. Adik yang kecik tak boleh makan selain dari ayam. Semua kerangan laut memang dia tolak ke tepi awal-awal.

Resepi ni senang. Agak lain sikit dengan ayam masak kicap biasa. Jom check!~

Bahan-bahan
600g ayam | dipotong
2 sudu besar rempah kurma
1/2 cawan kicap manis
2 sudu besar kicap pekat
5 tangkai cili kering | dikisar
2 labu bawang besar | dihiris
1 inci halia | dihiris
2 sudu besar minyak sapi
sebiji tomato | dipotong enam
garam secukup rasa

Cara-cara
1. Perapkan ayam yang telah dibasuh bersih dengan rempah kurma, kicap manis, kicap pekat, dan cili kering selama setengah jam.
2. Panaskan kuali dan masukkan minyak sapi. Tumis bawang besar dan halia sehingga kekuningan.
3. Masukkan ayam yang diperap tadi bersama bahan-bahan perap. Masukkan garam secukup rasa.
4. Masak sehingga kering dan ayamnya masak. Masukkan tomato dan gaul sekata.
5. Setelah masak, hidangkan bersama nasi panas.


p/s: xtau ble nak siap menjahit ni...huhuhu


2 comments:

akuiwana said...

kak liana slalu buat kak long lapar bila bukak blog ni.sedappp

Lianamunyati Rusli said...

@akuiwana

alalaaa...sori erk. hehe kalu akak dekat, akak masakkan utk kak long. apa kata suh kak ngah masak? lg sedapppp... =)