Tuesday, November 2, 2010

:.OwH... WaLLaa...:

D.I.E.T. ramai yang amalkan. Haha saya? Tunggu puasa aje laaa... lalalala~ ;p tapi saya mahu berkongsi sesuatu pasal diet ni. Hehe ianya bukan mudah erk dan ramai yang keliru sehingga melakukan diet yang salah. Last2 dari XL ke XXL. Hmm... dekat sini ada empat cara diet.[mungkin laaa... tapi betul gak. sebagai maklumat tambahan... v(^___^)v]


1. BERSARAPAN

Diet dengan menghindari sarapan pagi akan memberikan kesan yang buruk pada kesihatan. Rasa lapar ketika bekerja akan mendorong kita untuk makan makanan yang tidak sihat. Untuk mengelak dari mengambil sebarang makanan yang manis, berlemak dan berminyak, pastikan buah-buahan, yogurt atau cereal dijadikan bekalan.


2. MAKANAN KEGEMARAN

Kita semua punya makanan kegemaran sendiri tetapi ia belum tentu menyihatkan. Jadi, untuk mengelakkan dari diet kita hancur dan sia-sia, strategi baru perlu diatur. Mungkin senang tapi cubalah... Kita makan apa saja menu yang terhidang tapi pastikan dalam kuantiti yang sedikit. [Kena ada yang membantu menegur kita. Hehe]


3. MAKAN DI LUAR

Kalau dah keluar jalan-jalan tu, pasti akan singgah ke kedai-kedai makan. Bila nampak lauk yang terhidang... emmm... rasa semuanya sedap. Hah, awas! Ingat balik diet kita. Maka.... ambillah makanan yang rendah kalori erk. Sentiasa berhati-hati memilih makanan. =)


4. JANGAN TERLALU BERHARAP

Sikit-sikit pergi timbang berat badan. Eh, jangan! Nanti kita akan jadi stress. Mula-mula memang tak nampak kesan sangat tapi apapun bersabarlah. Untuk menurunkan berat badan, kita memang perlu bersabar dan berdisiplin.


p/s: jom sama2 jaga kesihatan! \(^____^)/

5 comments:

Khairahimo said...

ssh nk diet.. trust me!!!

L.R said...

mmg susah... xde sape kata senang. hehe member ni, berat turun 10kg dlm sebulan dgn TIDAK MENYENTUH NASI DAN APA JUA YG BERKAITAN DENGAN NASI DAN DIPERBUAT DRPDNYA. masalah skrg ni, perut melayu i mmg melayu tulen. hahahaha

::alwaniamalini:: said...

ahahha..wani skang tgh diet dengan tak makan nasik dan sewaktu dengannya. baru turun 4 kilo huuuu... target ada 11 kilo lebih algi... diet2 jugak kan, exercise jgn lupe :D

L.R said...

wah wani... dah turun 4kg! bagus2!! kami menyokong anda!!! weeeuuu~

::alwaniamalini:: said...

haha yana, terima kasih kerana menyokong. tp rasa cam naik balik je ni hahahaha