Sunday, June 30, 2013

Padi dan Tampi... #Menanti Cinta

Kalau padi katakan padi, tidak aku tertampi-tampi,
kalau jadi katakan jadi, tidak aku ternanti-nanti.

Biasa dengar or baca, kan?

Haishh... susah kalau macam ni, kan? Ada seorang sahabat saya bercerita tentang ni. Berkenalan dengan seorang lelaki. Mula berjumpa, berSMS, bercalling-calling, saling mengadu masalah, bercerita tentang rutin harian... lama-lama jadi sayang, jadi rindu... cinta??

Hati perempuan memang mudah tersentuh apabila si lelaki mengambil berat. Mudah terasa apabila si lelaki tidak endah. Kadang-kadang merajuk jika diabaikan. Hati perempuan akan lagi tersentuh apabila si lelaki meletakkan si perempuan itu selepas ibunya (level tinggi sikit).

Tapi... adakah lelaki pun turut merasakan perkara yang sama?

Adakalanya lelaki merajuk jugak bila si perempuan mengabaikannya. Hati lelaki tersentuh juga kalau si perempuan mengambil berat akan dirinya. Lelaki akan berasa perempuan itu memahaminya jika tidak mengongkong.

Tapi... persoalan di sini adalah... lelaki itu berkata, dia masih belum mahu bercinta.

Perempuan mengharapkan perhubungan itu lebih. Yalah, kalau dah usia macam saya ni, memang patut memikirkan hubungan perkahwinan dengan lebih serius. Tidak ada masa lagi untuk skandal di sana sini. Tidak ada masa lagi untuk menunggu.

Tapi... yang menjadi masalahnya jika si perempuan menunggu dan mengharap agar si lelaki melamarnya. Susah mahu buat keputusan bila si perempuan hanya ada one and only aje kawan lelaki. Haishhh... nak cari lain, bukannya senang. Nak tunggu pun... kalau dia memang nak kat kita ni, tak apa la jugak. Kalau tak nak?!

Yang saya boleh nasihat pada kawan saya hanya satu. Berdoalah, minta petunjuk dari Pencinta Yang Maha Agung di atas sana. Sisipkan doa tu di setiap kali sujud, setiap kali berada dalam situasi buntu.

Saya selalu guna doa yang macam ni;
Ya Allah, jika (nama si dia) milik (nama saya), dekatkanlah hatinya dengan hatiku. Jika dia bukan untukku, jauhkanlah dia dari ku dan jangan biarkan cinta ku berputik untuknya. Damaikanlah hati ini dengan ketentuanMu, Ya Allah!

Apapun, cinta memang sukar untuk diramal. Yalah, hari ni suka. Esok dah tak suka... Hari ni benci, esok sayang sangat. Haishh... tapi jangan guna cara jahat untuk memiliki cinta. Dosa besar! Berdoalah. Itu senjata yang paling baik. Apa jua ketentuan Ilahi, ia adalah yang terbaik buat hambaNya. Allah Maha Mengetahui.

... boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia ama baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.
Al-Baqarah : 216



Lirik Menanti Cinta - Krisdayanti

Sejak lama aku berdiri
dalam sepinya rongga hati
tak satu pun burung
mampu menjawab
* hanya padaMu ku bertanya
lewat setiap sujudku ini
siapa kah nanti
cinta untukku

reff:
Wahai penilai hati lihat batinku
nyaris bernanah karna luka tersayat
merana menantikan cinta dan kasih hidupku

Rahasia itu hanya Kau yang tahu
namun aku tak mau jadi tuna cinta
tuntun hatiku dalam sabar menanti jodohku

repeat *
repeat reff

Rahasia itu hanya Kau yang tahu
namun aku tak mau jadi tuna cinta
namun harus ku ikhlaskan nasib cintaku padaMu

p/s: ingat... Allah sayang kita! (^____^)v


No comments: