Saturday, February 28, 2015

Strok Haba #Berjaga-Jaga

Assalamualaikum...

Halo! Sudah sampai penghujung bulan Februari 2015. Cepatnya masa berlalu. Haishh.. azam masih tak gerak lagi ni! Haha (sempat pulak ketawa! ahaha)

Ok. Nak cerita pasal strok haba sebenarnya. Sudah dikhabarkan supaya sentiasa berhati-hati dan berjaga-jaga ketika musim panas ni. Musim panaskah sekarang?

Sekarang ni, kita dilanda fenomena ekuinoks. Fenomena ekuinoks ni akan berlangsung sehingga bulan April. Dalam kajian astronomi, ekuinoks ialah peristiwa apabila Matahari boleh diperhati tepat di atas khatulistiwa Bumi, sekitar 20 Mac dan 22 September setiap tahun. Pada hari ke-21, bulan terakhir setiap suku tahun dalam takwim suria terjadinya ekuinoks atau solstis. Pada tarikh-tarikh inilah waktu malam dan siang sama jangka masanya manakala Matahari melintas khatulistiwa cakerawala (iaitu, keserongan 0 darjah). Secara teknikal, ekuinoks terjadi apabila Matahari terletak di satu daripada dua titik bertentangan di sfera cakerawala iaitu bersilangnya khatulistiwa cakerawala dan ekliptik. Lebih lanjut lagi, ekuinoks merupakan dua hari dalam setiap tahun apabila pusat Matahari meluangkan tempoh masa yang sekata di atas dan bawah ufuk di setiap lokasi di Bumi.

Mengikut teori, waktu siang lebih lama berbanding waktu malam di satu ekuinoks. Dari Bumi, Matahari kelihatan sebagai sekeping cakera dan bukannya setompok cahaya yang tunggal; maka, apabila pusat Matahari di bawah ufuk, maka sisi atasnya kelihatan. Lebih-lebih lagi, atmosfera membiaskan cahaya; maka, sekalipun sisi atas Matahari di bawah ufuk, sinarnya mencapai ke atas ufuk ke bumi. Dalam jadual matahari terbit/terbenam, anggaran semi-diameter (jejari) Matahari ialah 16 minit lengkok manakala anggaran pembiasannya 34 minit lengkok. Gabungannya bererti apabila sisi atas Matahari terdapat pada ufuk nyata pusatnya terletak 50 minit lengkok di bawah ufuk geometri, iaitu persilangan dengan sfera cakerawala satah mengufuk pada mata pemerhati. Kesan-kean ini bersama-sama menjadikan waktu siang 14 minit lebih panjang berbanding waktu malam di khatulistiwa, dan maikn ke arah kutub, makin lama waktu siangnya. Kesamaan waktu siang dan malam yang sebenar hanya berlaku di tempat-tempat yang cukup jauh dari khatulistiwa agar mengalami sekurang-kurangnya perbezaan bermusim dalam tempoh siang sebanyak 7 minit dan terjadi selama beberapa hari menghadap sisi musim sejuk setiap ekuinoks.


Sumber : http://ms.wikipedia.org/wiki/Ekuinoks

Pengarah Institut Sains dan Teknologi Spatial, Profesor Dr Mazlan Hashim berkata fenomena itu akan menyebabkan waktu siang lebih panjang berbanding waktu normal.

Penipisan lapisan ozon kini, maka pendedahan cahaya matahari pada masa terbabit akan lebih dirasai berikutan suhu yang semakin meningkat terutamanya pada pukul 12 tengah hari sehingga 3 petang.

Pada masa ekuinoks ini sebenarnya, matahari  akan berada dekat dengan kita dengan Khatulistiwa.




Dalam pada itu, ekoran cuaca panas orang ramai turut dinasihatkan untuk mengelakkan daripada didedahkan kepada cahaya matahari ketika fenomena ini berlaku dan digalakkan untuk meminum lebih banyak air kosong.

Jadi secara, kita misalnya pada hari tertentu itu kalau waktu-waktu ekuinoks ini dinasihatkan kebanyakkan di bandar-bandar di dunia ini kita nasihatkan untuk tidak mendedahkan atau mendedahkan diri kita kepada matahari dengan banyak. Dan kita nasihatkan supaya lebih banyak meminum air kosong pada hari tertentu.

Tapi, memang ini adalah amalan biasa pada waktu-waktu musim-musim panas di negeri bermusim kita cuba galakkan menjauhkan pendedahan matahari pada waktu puncak antara 12 hingga 3 petang di mana radiasi uv itu lebih kita dapati, jadi suhu adalah tinggi.

Sumber : http://www.astroawani.com/berita-malaysia/fenomena-ekuinoks-malaysia-siap-siaga-hadapi-cuaca-panas-ekstrem-54437?cp

Sambung balik pasal strok haba.

Strok haba adalah paras suhu badan meningkat melebihi 40.5 darjah celcius. Suhu normal badan manusia kira-kira 37.0 darjah celcius.

Antara tanda awal terkena strok haba ialah sakit kepala berdenyut, mual, kurang berpeluh walaupun dalam suhu panas dan denyutan nadi yang pantas. Tanda-tanda lain ialah otot lemah dan kejang, muntah, kulit kering dan kemerahan, sawan serta pitam. Suhu tinggi juga mengundang komplikasi kepada sistem saraf otak yang boleh menyebabkan seseorang itu koma dan boleh membawa kematian.

Seterusnya boleh tengok diagram.


Cara merawat orang yang terkena strok haba

P/s: Jagalah kesihatan masing-masing.. | sy baru baik demam! alhamdulillah...

No comments: