Friday, October 4, 2013

Kaki Ayam: Khasiat dan Resepi Mee Kari Kaki Ayam

Assalamualaikum. Dah lama orang cerita pasal kebaikan dan khasiat kaki ayam. Saya baru aje nak share kat blog. Tapi belum terlewat kan?? Hehe Ilmu tak perlu tunggu waktu untuk disebarkan... (ye la sangat! haha)

Ini berita yang saya ambil dari Berita Harian

New York: Kajian terbaru mendapati pengambilan kaki ayam dikatakan mampu mencegah berlakunya ‘osteoporosis’ iaitu sejenis penyakit tulang rapuh, mudah retak dan patah. Masalah tulang ini biasanya tidak menunjukkan sebarang gejala di mana ia berlaku tanpa disedari.

Bagi mencegah osteoporosis seseorang biasanya dinasihatkan mengurangkan faktor risiko dengan meningkatkan pengambilan nutrisi dan bersukan secara teratur. 
Pengambilan minuman atau makanan yang mengandungi kalsium tinggi adalah satu cara mengelak serangan osteoporosis. 

Elak tulang rapuh

Tanda disedari, kaki ayam juga dikatakan memainkan peranan penting mengelak tulang rapuh disebabkan ia dikatakan kaya dengan sejumlah nutrisi yang berfungsi untuk menjaga tulang dalam tubuh manusia.

Laman web firma produk dan penyedia perkhidmatan kesihatan Bl Health menyatakan hydroxyapatite adalah makanan untuk tulang yang berasal dari tulang makanan. Secara logiknya, makanan tepat untuk tulang adalah tulang.

“Kaki ayam dikatakan satu daripada makanan yang kaya dengan zat itu,” kata laman web itu. 
Kita tidak perlu lagi memperkecilkan kaki ayam kerana ia kaya dengan khasiat protein yang ada pada kulit, otot, tulang dan kolagen iaitu sejenis protein jaringan ikatan liat dan bening berwarna kekuningan. - Agensi

INFO: Kaki ayam
- Hydroxyapatite makanan untuk tulang berasal dari tulang makanan
- Kaya dengan sejumlah nutrisi yang berfungsi untuk menjaga tulang dalam tubuh manusia
- Kaya dengan khasiat protein pada kulit, otot, tulang dan kolagen


Kebiasaannya, kaki ayam akan dibuat masak sup. Yalah, takkan nak goreng pulak. Meletop habis terpercik satu rumah! Tapi saya buat jugak. Haha kadang-kadang saya buat masak kicap. Kali ini saya nak share resepi dari mak andak saya. Mee Kari Kaki Ayam. Mak andak biasa buat kalau kami sekeluarga dari Perak ni datang ke Seri Kembangan, rumah mereka. Hoho Sedap sangat!! Dan kaki ayam tu senang nak di makan. Tak ada yang liat-liat tu. Terus aje luruh bila kita hisap. Yummo!

Maka, saya just nak share untuk buat kuahnya ya. Maaf, gambar tak ada. Rasanya semua boleh imagine kan macam mana caranya. Huhu Oh ya! Menu ini untuk lima orang makan erk. Agak leceh ya untuk membuatnya. Tapi bila makan, memang puas hati! (^___^)v

Mee Kari Kaki Ayam

Bahan-bahan untuk hidangan mee
1 paket mee kuning | dicelur
2 genggam taugeh | dicelur
3 biji telur rebus | dibelah dua
3 batang fish cake | digoreng dan dihiris nipis
2 ketul tauhu | digoreng dan dipotong dadu (16)
Kerang rebus | siap dikupas
Daun sup | dihiris
Bawang goreng
Cili besar merah dan hijau | dihiris

Bahan untuk buat kaki ayam
10 pasang kaki ayam
Kicap masin
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara
1. Pastikan kaki ayam dibuang kukunya dan dibasuh bersih.
2. Lumur ayam dengan kicap masin. Pastikan keseluruhan ayam tersalut dengan kicap. Kemudian, jemur kaki ayam tersebut sehingga kicapnya kering pada kulit kaki ayam.
3. Panaskan minyak di dalam kuali. Minyaknya hendaklah banyak dan betul-betul panas. Masukkan kaki ayam yang telah kering tadi ke dalam kuali. Pastikan api dapur dikecilkan. Kalau tak, habis meletup. Jangan lupa tutup permukaan kuali untuk mengelakkan minyak terpercik. (Sakit ooo kalau kena kulit. Huhu)
4. Goreng sampai garing. Angkat setelah garing dan toskan. Ketepikan.

Pesanan: Kaki ayam ni boleh buat banyak-banyak dan simpan di dalam bekas kedap udara dan peti ais. Maksudnya, bila nak guna, boleh ambil. Jadi tak payah nak buat banyak kali. Biasanya, boleh tahan dalam dua minggu.

Bahan-bahan untuk kuah kari
4 ulas bawang merah | dikisar
3 ulas bawang putih | dikisar
1/2 inci halia | dihiris panjang
Dua tangkai daun kari
1 paket rempah kari ayam | dibancuh dengan sedikit air
1 cawan santan pekat (Kalau guna santan perah, dalam 4 cawan)
3 cawan air (kalau guna santan perah, air tidak diperlukan)
1 sudu kecil asam jawa (asam jawa extra adabi)
1/4 sudu besar gula
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara-cara
1. Panaskan minyak di dalam periuk. Tumiskan bahan-bahan kisar dan halia sehingga naik bau. Kemudian, masukkan rempah kari dan daun kari. Tumis lagi sehingga rempah garing.
2. Masukkan kaki ayam yang dibuat tadi beserta air dan reneh kaki ayam tersebut sehingga empuk dan kembang. Biasanya tak lama. Dalam 10-15 minit.
3. Setelah itu, masukkan santan pekat ke dalam periuk tadi beserta asam jawa. Gaul sehingga sebati.
4. Perasakan dengan gula dan garam. Masak sehingga mendidih.
5. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan.

Pesanan: fish cake dan kerang rebus boleh dimasukkan sekali di dalam kuah kari. Tapi saya lebih suka asing sebab nak letak kaki ayam dalam kuah kari. 

p/s: selamat mencuba!

4 comments:

Unknown said...

sedapppnyeee...makanan kegemaran tu...
nk kene try ni..

jemput ke blog saye..

http://norzuryati.blogspot.com

~perkongsian ttg kehidupan, anak2, tips kesihatan, kecantikan, tazkirah dll..

Moga bermanfaat :)

Unknown said...

@Norzuryati Mohamad Basir

terima kasih..

dah follow dah..

follow back, please.. =)

Nur haura afeeya said...

Salam

Nur haura afeeya said...

Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼


▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
....................................................................................................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................

▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570