Sunday, December 9, 2012

:.buntu [mencari cinta].:

Assalamualaikum.



entri kali ni pasal cinta. ok. ini kisah yang saya sendiri rasanya susah nak bagi nasihat dan pendapat. rasa kasihan saya pada si gadis itu sangat tinggi. bahkan lebih banyak dari roti canai kuah banjir. melimpah ruah.

baru-baru ni, si gadis ini ada hubungi saya. maklumlah, dia belajar di utara tanah air. kalau dia balik ke kampung pun, bukan senang nak jumpa saya. mujurlah ada teknologi yang membantu kami untuk meluahkan perasaan.

saya pernah ceritakan kisah dia di sini dulu. baca sini. dan kini dia sudah putus dengan kekasihnya atas permintaan dan tanda hormat taat kepada ibubapanya. apapun, saya gembira sangat apabila mereka masih lagi berkawan sehingga sekarang. dan apa yang saya faham dalam situasi mereka, mereka masih lagi mengharap di antara satu sama lain.

ok. bukan perkara itu yang sebenarnya yang saya nak kongsikan di sini. tapi... pasal masalah si gadis. masalah dia ialah...

mak dia suruh dia kahwin!

kahwin??

ya, kahwin!

ok...

SG (si gadis) : macam mana ni, kak? mak suruh kahwin.

LR (saya) : loh, apa mimpi mak kamu ni?

SG : entah. agaknya dia tengok si o*** dah nak kahwin ni, dia pun nak suruh kita kahwin jugak kot.

LR : ish, meroyanlah mak kamu tu! kalau embah tahu ni, mahu kena mak kamu.

SG : eh, jangan cakap dengan embah! nanti mak marah kita sebab cerita dekat embah.

LR : akak tau... akak tak cerita kat sape2.

SG : tapi... macam mana ni kak?

LR : mak serius ke main2?

SG : serius!

LR : kalau macam tu, inilah peluang nak kahwin dengan k***.

SG : mak tak setuju. kita dah cakap dah... kalau nak kita kahwin, k*** akan masuk meminang. tapi mak tak bagi. mak suruh cari orang lain.

LR : kalau macam tu, suruh mak cari!

SG : mak suruh cari sendiri.

LR : pulak dah!

SG : apa nak buat ni kak??? kita buntu ni...

LR : akak pun sama!

last2, saya cakap juga dekat mak. hadoi... memang tak ada penyelesaian untuk si gadis ni.

saya hanya boleh cakap, bersabarlah... hanya Tuhan yang tahu apa yang akan berlaku masa hadapan. kalau k*** itu jodohnya, sejauh manapun dia pergi, pasti dia akan kembali. kalau bukan, depan mata pun boleh pergi. tapi saya berpesan juga pada si gadis, kalau mak suruh kahwin juga, cakap pada saya. tahulah saya macam mana nak buat nanti. haha

p/s: embah tu maksudnya atuk/nenek dalam bahasa jawa.

p/s 2: 'kalau kita ni gedik, bolehlah kita cari lelaki!!' buat saya gelak terbahak2 dengar kata2 si gadis! huahahahahaha (tu bukan lelaki yg dicari, dik. itu jantan namanya!)




No comments: