Thursday, December 11, 2014

Crush?! Sila Berhati-hati

Assalamualaikum. Helo!

Tertarik untuk menulis di sini sebab pengalaman sendiri. Haha Tak ada laaa... Ini semua sebab untuk peringatan supaya tak melebih-lebih apabila kita suka pada seseorang itu.

Crush.

definition of crush. print screen je! nmpk sgt pemalas! hahaha

Kalau dalam definisi kebanyakan orang, crush tu bermaksud kita minat, suka pada seseorang. Selalu saya tengok yang selalu crush ni, orang perempuan.
So, orang lelaki ni takdak crush ka?? Ada..tapi diaorang ni jarang nak tunjuk perasaan diaorang.
Tapi, kita kena tahu sama ada crush perasaan kita sangat berat atau sekadar suka-suka aje.

Meh, saya cerita sikit.
Crush ni boleh jadi minat, suka, sayang, atau cinta.

Minat
Apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya. (dalam erti lain: minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan.)

Suka
Contoh: Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu. (dalam erti lain: suka ini ditujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekiranya perut kita dah nak pecah.)

Sayang
Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. Selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi 'telinga' kepada masalah kita. (dalam erti lain: sayang ditujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)

Cinta
Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau boleh nak dia tahu dan kita seboleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. Kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya. (dalam erti lain: cinta ditujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je.)


Macam mana crush boleh berlaku?

Apabila bertemu, berjumpa, bertentang mata.
Tak kisahlah di sekolah ke... di kolej ke... dalam dewan kuliah ke... di tempat kerja ke... di pasar raya ke... Asalkan kita bertemu bertentang mata dengan dia, crush boleh berlaku. Lebih-lebih lagi kalau kita bercakap dengan dia, duduk di bawah satu bumbung, hari-hari berjumpa. Ada beberapa kriteria pada diri dia yang membuatkan kita rasa kita minat, suka, sayang atau cinta pada dia.
Kalau tengok gambar seseorang dlm facebook, belum dikira crush lagi. (Tapi tak mustahil boleh berlaku.)

Maaf, ya perempuan! Saya nak cakap sikit. Kita, bila kita crush kat somebody, kita akan buat apa sahaja supaya dia tahu yang kita ni crush kat dia (konon nak bagi hint.) Dan kalau dia melayan kita (konon hint itu sampai), tolong jangan terlalu mengharap! Bila tak confirm lagi hati dan perasaannya untuk kita, sila jangan terlalu gembira. Kadang-kadang, apa yang berlaku itu hanyalah untuk menjaga hati kita. Si lelaki nak menjaga air muka kita supaya kita tak malu di hadapan kawan-kawan kita. Biasalah, kalau kita dah selalu dekat dengan dia, pasti ada yang berbisik-bisik. Akhirnya, semua orang bercerita tentangnya. Si dia senyap. Menafikan tidak, mengiyakan pun tidak. Maka, perempuan yang berfikiran singkat ini terus menganggap si lelaki punya rasa yang sama.
Ok. Sila berfikir di sini. Dia punya rasa yang sama?! Mungkin ya, mungkin tidak. Peluang 50-50 ke?? Jalan paling selamat, janganlah happy sangat! Janganlah berharap sangat. Sakit woo bila kecewa. Perit woo bila kita bukan pilihannya.
Belajar mengawal perasaan. Jangan serahkan hati dan perasaan kita pada dia sepenuhnya sedangkan belum terluah apa-apa dari dia. Orang yang couple pun boleh berubah hati, inikan pula kita yang hanya bertepuk sebelah tangan.

Maaf, ya lelaki! Kalau awak rasa si perempuan crush pada awak, layan dia seperti biasa. Jangan menjauhkan diri atau merapatkan diri seolah-olah memberikan harapan kepada dia. Perempuan ni sensitif sangat kottt. Hanya dengan sedikit ambil berat, dia mula rasa terbuai. Haa... jaga-jaga. Jangan sampai anda digelar heartbreaker walaupun anda tak buat apa-apa!

Ingat ya! Jodoh tu ketentuan Allah swt. Berdoa kepadaNya agar dipermudahkan. Allah swt tak beri apa yang kita nak tapi Allah swt beri apa yang kita perlu. Ingat tau!

Nah, saya belanja lagu.


Walaupun lagu ni tak ada kaitan dengan entri kali ni, saya nak share jugak!

p/s: saya mahu abe saya yg dulu...yg saya rapat beberapa bulan lalu. miss u!

p/s 2: saya sedang mengawal perasaan! sekian.

No comments: