Sunday, July 13, 2014

Serunding ikan kayu/tongkol

Assalamualaikum... Helo! Selamat menjalani ibadah puasa. Malam ni malam ke 16 di bulan Ramadan. Kalau mengerjakan solat terawih malam ni, kebaikannya adalah;

Malam ke 16
Allah S.W.T menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

Ok. Bila dah masuk pertengahan bulan Ramadan ni, mula hilang selera makan untuk bersahur. Huhu kalau bangun pun, bancuh air dan makan kurma. Kalau ada roti, makan roti sekeping. Kalau tak, biskut kering pun jadi. Tapi tak kurus-kurus gak! hahaha

Jadi, saya cuba masak sesuatu yang mungkin boleh buat saya sedikit berselera untuk makan nasi ketika bersahur. Maka, saya pun buat serunding ikan kayu/tongkol.

Bahan
1 ekor ikan kayu (dalam berat 400-500g) - dipotong kepada beberapa bahagian
garam dan serbuk kunyit
5-8 tangkai cili kering - dikisar
4 biji bawang merah - dikisar
3 biji bawang putih - dikisar
1 sudu besar biji ketumbar - dikisar
1 sudu kecil jintan putih - dikisar
sekeping asam keping
sedikit air
sedikit minyak untuk menumis dan menggoreng ikan
gula dan garam sebagai perasa

Cara-cara
1. Salutkan garam dan serbuk kunyit pada ikan yang telah dibersihkan. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng ikan sehingga separuh masak. Angkat dan ketepikan. Jangan terlalu garing sebab ikan ini akan ditumbuk. Kalau garing sangat, ikan ni akan jadi keras.
2. Panaskan kuali dan tumis bahan-bahan kisar. Tumis sehingga garing dan masukkan air supaya bahan tumis tidak hangus. Kemudian masukkan asam keping, gula dan garam. Gaul rata.
3. Masukkan isi ikan yang telah ditumbuk dan gaul rata sehingga semua bahan sebati dan garing. Pastikan garing sebab kalau lembap atau moist, serunding tidak akan bertahan lama.


Tadaaaa~ siap! Hehe saya susah nak agak gula dan garam sebab sesetengah orang suka manis. Sesetengah orang ada yang suka masin aje...tak suka bubuh gula. Tapi dalam hidangan ini, saya letak dua sudu besar gula dan satu sudu kecil garam.

Selamat mencuba! Kalau nak cuba laa... haha

p/s: tadi p beli kasut raya dengan along. weeeeee...

No comments: