Sunday, December 2, 2012

:.Diuji.:

assalamualaikum. hye semua! susah nak cakap bila kita sendiri tak rasa apa yang orang lain rasa. bila dengar masalah yang melanda, bila lihat sendiri orang yang mengalaminya, rasa macam... kalau saya, mungkin tak mampu untuk menghadapinya.

ini kisah hati manusia. manusia. penuh ragam. kadang2 rasa pelik melihat sikap manusia. yalah, kalau semua orang sama aje, apa yang dikatakan manusia kan?? tak ada bezanya dengan haiwan. haishhh...

kisah ini berlaku pada orang yang dekat dengan saya. memang dah tak tahu nak buat apa apabila dibagitahu ini semua atas perbuatan manusia yang tak percaya langsung takdir dan ketentuan ALLAH. sudah dikatakan TIADA JODOH tapi masih tak faham juga. lantas tak boleh tengok orang lain bahagia maka dia mula meminta pada jalan yang dimurkaiNya.

memang besar dendam dia kepada lelaki ini sehingga melakukan sesuatu yang syirik. saya tahu, dia mahu melihat kesengsaraan lelaki ini dan isterinya. hadoi... yang sudah tu sudahlah. dia pun sudah berkahwin. kalau dia berasa peritnya putus cinta, rasanya hampir semua manusia dalam dunia ini merasakannya. apa lagi yang dia tak puas hati?? bertahun lelaki ini dan isterinya berubat. bila dah baik, ia datang balik. dah pelbagai tempat pergi berubat. hasilnya tetap sama. bila si isteri mula menunjukkan reaksi positif, sakit itu datang balik. mengikut kata perawat di tempat mereka berubat, tok bomoh yang menghantar 'sakit' itu dah tak ada. maka si pendendam mencari tok bomoh yang lain. sebab tu penyakit itu tak sembuh. haishhh...

saya hanya mampu memandang. tahu akan berat yang dipikul tapi apakan daya. saya hanya mampu berdoa semoga ALLAH memberi petunjuk dan meningkatkan tahap keimanan mereka. kalau ikutkan hati panas saya, rasa macam nak pulangkan aje apa yang dia hantar kepada lelaki ini dan isterinya. puas dah bersabar tapi sampai bila? semua kerja tergendala. si isteri dah tak bekerja. niat untuk sambung belajar ke luar negara pun sudah tertangguh. si suami pula mula asyik minta cuti. sampai bila nak macam ni?? bagaimana dengan masa depan? memang tak ada iman betul orang yang hantar ni. cuba dia yang kena. baru tahu apa orang lain rasa. memang celaka betul!!!

hei perempuan! siang malam solat tunggang terbalik tu, tak ada nilailah! (entah solat entah tak) masih tak sedarkah kau dengan apa yang berlaku dalam kehidupan kau??? lihat keadaan rumahtangga kau! lihat keadaan anak kau! lihat keadaan mak bapak kau! (mak bapak kau pun sama perangai macam kau). ALLAH akan bayar cash atas aniaya yang kau lakukan pada orang! [mode: meradang!]

ALLAH menguji itu tanda ALLAH sayang... ALLAH takkan sesekali menguji hambaNya di luar kemampuan hambaNya.

p/s: nak aje sound direct kat perempuan tu tapi semua orang larang. haishhh...

p/s 2: perempuan itu mula mendapat balasan sedikit demi sedikit. saya cakap; PADAN MUKA! (semoga terbuka pintu hatinya untuk bertaubat...tapi kalau hati dah hitam...hmmm...)


2 comments:

~kerist3rbang~ said...

sabar... segala perbuatan di dunia akan dapat balasan juga nanti..

L.R said...

@~kerist3erbang~

saya sedang melihat balasan untuk dia...