Thursday, March 12, 2009

SaLaM DiHuLuR MaaF DiPiNTa

Assalamualaikum dan salam sejahtera… Sana sini macam2 org bercerita. Ttg politik Perak la… ttg politik Kedah la… ttg PM yg bakal bersara bln Mac ni la… ttg isu PSMI (ala… math n sains dlm B.I tu la…) psl mutu bola sepak negara la… psl All England la… psl bersamamu TV3 la… psl Kak Jah dgn Zaefrul la… psl Fasha Sandha dgn Rizal la… errmm… dan aku pun x terkecuali menjadi cerita org. hahaha [@_@] yg aku tau, aku ni bkn artis or ahli politik or org yg bnyk skandal or sesape je yg menjadi buruan paparazzi n mamarazziah (wartawan hangat versi perempuan.)
Apapun, first skali aku nak mintak maap kalu aku ada wat salah kat org… yalah, aku ni bknnya malaikat yg slalu patuh pada perintahNya. –tapi ada org anggap diri dia [malaikat] sbb dia rs diri dia baik aje… kalu org len x suka dia pun dia leh pikir yg dia 2 btol gak!! – (ada ke org cam ni?) errmm… pikir la erk!!! Seperti yg aku ckp… eh, taip di atas, aku ngaku yg aku ni bkn baik sgt. Aku try jd cam org len pikir tp aku rs aku x mampu. Hipokrit plastik namanya!!! So, org nak pikir aku ni camne suka ati org la. Aku xde halangan sbb bknnye aku leh kawal smua org. korg pikir la nak pikir camne psl aku. –ve or +ve 2 korg punya hal sbb kalu korg nak tau, AKU LEH JD ORG YG KORG PALING BENCI KALU KORG NAK. Ekceli, aku bkn nak ckp psl diri aku je tp… nak ckp psl masyarakat sekeliling kiter.
GOSSIP? KUTUK? CAKAP BELAKANG? –semua benda ni aku buat – (pengakuan eksklusif nih!!) tau x knp? Sbb aku xleh nak ckp kat depan2 dia. Sbb apa? Sbb ada org xleh nak terima org x suka dgn cara dia. Sbb ada org xleh nak terima kekurangan diri sendiri. Sbb ada org pikir yg dia aje yg betol dlm dunia ni. –waima aku pun camtu – tapi ada gak org yg kiter leh ckp depan2 tp after 2 dia lyn kiter cam hampeh!!! Sporting ke?? Troubleting ada la… huhuhuhuhu pernah dgr x pepatah ni? “DON’T YOU DARE TO TROUBLE THE TROUBLE IF YOU DON’T WANT THE TROUBLE TO BE TROUBLE YOU…” so, leh la pikir sedalam2nya… aku x ngaku yg aku ni baik tp aku rs aku cam dah terlebih baik dgn org. (kalu nak tau, akulah penjenayah paling berkesan di skool.) tp aku bknnye DEWA DEWI yg leh memuaskan ati org… tp… aku stil x phm KENAPA ADA ORG X PUAS ATI? Mesti org cakap… ala, nama pun manusia, mana pernah cukup dgn apa yg dia ada? –Teruk tol manusia yg macam nih? – (ada ke???) xtau la…tepuk dada tanya iman kita, tanya hati kita. Kalu ada yg terasa hati, maap la erk!!! Betapa sukarnya menjadi kawan dan sahabat… kena menjaga hati kawan dan sahabat lain demi satu jalinan persahabatan. Arghh… knp la aku ni berfikir mcm menteri perpaduan lak??? Dan yg paling penting, KNP AKU JE KENA JG ATI ORG? pernah x org nak jg ati aku? –ekceli, bkn aku je yg rasa… ramai lg yg rasa…- Sedangkan org yg kata dia x puas ati tu dok relaks je… yalah, dia dok relaks je sbb dia rasa dia betol. Hadoi… payahnya!!! Knp la mama dan abah ajar aku jadi baik?? Jadi org yg sentiasa pikir apa yg org rasa kalu aku wat camtu camni kat diorg? Jd org yg mengerti ati org len? Sentiasa btolak ansur? Kalu lah aku ni dimanjakan, diberi apa yg dimintak, kan bagus!! Xde la aku dok pikir psl org len. Apa nak jd dgn org len, biaq pi sama dia la. Huhuhuhu
Aku tau… org mesti pikir camni kalu aku cakap spt di atas. Ala… dia tu pandai je cakap. Entah2 dia tu yg hasut org len… see?? Bkn aku yg berpikiran –ve tp… percayalah dr mimik muka (bukan memey suhaiza tau!!!) seseorg tu kiter tau apa yg tersirat kat kepala otak dia. –Thanks to ustaz Shairazi, Cikgu Zaki n cikgu Zainaddin [guru kat K-jo] yg limpahkan ilmu psikologi kat aku. akan ku gunakan ilmu itu sebaik mungkin. insyaAllah… - berbalik kpd persoalan di atas. Aku tau ada org ckp aku ni camni… camtu… tp… aku cuba muhasabah diri. Pikir balik apa yg aku buat smp org ckp camtu… smp org xpuas ati kat aku… walaupun dia kata dia x blame… (sbg contoh ada ke org gila ngaku dia gila???!!!) tp hakikatnya dia mmg tujukan kata2 dia tu. Huhuhuhu sekali lg aku ulang, AKU BOLEH JADI ORANG YANG PALING DIBENCI KALAU ORANG LAIN NAK. Huhuhuhu nak tau x apa yg aku pikir kalu aku rasa org rasa x selesa dgn aku?

1. adakah aku ni merimaskan org?
2. adakah aku ni menyusahkan org?
3. adakah aku ni terlalu lancang mulut?
4. adakah aku ni terlalu menunjuk2?
5. adakah aku ni terlalu jujur dan betul sendiri aje?
6. adakah aku ni dah lupakan kawan? –friendship ends when we stop sharing!!!-
7. adakah aku berkawan dgn dia sbb nak dptkan keuntungan aje?
8. adakah aku berkawan dgn dia masa dia senang n masa dia susah aku tinggalkan dia?
9. adakah aku mengganggu hak, masa dan fasa privasi dia?
10. adakah aku ni suka mengkritik org?
11. adakah aku ni tak pernah pikirkan perasaan org lain?
12. adakah aku ni terlalu pentingkan diri sendiri?

Aku rasa semua benda di atas tu aku pernah buat… itu la… kalu aku ada salah, aku MINTAK MAAP bebanyak. Kpd yg dah lama berkawan dgn aku, TQ coz mengajar aku menjadi manusia. (manusia ni ada berbagai2 ragam dan aku rasa aku ada semua kerenah manusia.) Entah la… kebaikan kita x pernah kelihatan apabila kejahatan kita dikenang… hmm, mmg nasib manusia. Segala kejahatan (kalu korg pikir apa yg aku buat tu kejahatan, yalah tu…) yang aku buat, smuanya bersebab. Sebab yg hanya aku sndri paham… yalah, smua benda ada sebabnya, kan? Ye x? kecuali kejadian Tuhan… mmg xde sebab. Btol x?

“…kita biasanya tak tahu sikap kita pada pandangan orang. Kalaulah ada cermin yang boleh membuatkan kita lihat sendiri kelakuan kita, tentu kita tak berani nak jumpa orang…”

“… kalau kita rasa kita tak buat, biarkan ajelah. Janganlah nak malukan diri sendiri. Yang penting kita jaga kelakuan kita. Pastikan baik di mata orang…”

“… Bila kita jaga tingkah laku kita, orang pun tak tahu nak kutuk apa pada kita sebab dia tak nampak kekurangan kita tapi kita kena ingat pulak. Jangan bila kita tak dikritik, kita sedap mulut nak kritik orang. Setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan. Pandai-pandailah nak cover yang kurang tu dan pandai-pandailah nak jaga yang lebih tu. Jangan angkuh. Ingat, kita ni dapat apa-apapun semua Tuhan yang bagi. Kalau tak pandai bersyukur, nasiblah.”

P/S:
1. KPD KAWAN2 AKU X KIRA DI MANA KALIAN BERADA… APA YG KORANG NAK AKU BUAT UTK PUASKAN HATI KORANG ERK??? –utk org yg xpuas ati dgn aku je bg respon tau!!-

2. AKU SAYANG SEMUA ORANG YANG BERGELAR SAHABAT DAN KAWAN AKU… ALHAMDULILLAH, AKU SENTIASA PUNYA INSAN YANG BERDIRI DI BELAKANG AKU, MEMBERI DORONGAN DAN SOKONGAN, SIMPATI APABILA AKU SEDIH, GEMBIRA APABILA HATI AKU LAPANG, DAN BAHAGIA APABILA AKU BAHAGIA… -percayalah, aku pun turut bahagia kalau korang bahagia-

3. NILAI YG PERLU ADA DALAM PERSAHABATAN ADALAH KEIKHLASAN. BUKANNYA BERSAHABAT DENGAN SESEORANG TU JUST HANYA NAK DAPATKAN FAEDAH SAJA. –friend… yesterday, today, and always…-

No comments: