Monday, March 19, 2012

Bila Saluran Rezeki Tersumbat


Allah SWT menciptakan semua makhluk telah sempurna dengan pembahagian rezeki. Tiada satu pun yang akan dibiarkan terabai olehNya cuma bergantung kepada kita sama ada mahu atau tidak mencarinya dan yang lebih penting adalah cara kita mendapatkannya sama ada benar atau tidak. Rezeki bukan sekadar wang. Rezeki juga termasuklah ilmu, kesihatan, ketenteraman jiwa, pasangan hidup, keturnan, nama baik, persaudaraan, dan ketaatan.
Walau bagaimanapun, kebanyakan orang punya masalah dalam pembahagian rezeki. Allah Maha Pemberi Rezeki. Takkan ada setitis air pun yang akan masuk ke dalam mulut kita melainkan atas izinNya. Dan jika Allah SWT sampai menahan rezeki kita, pasti ada prosedur yang salah telah kita lakukan. Setidaknya ada lima perkara yang menghalangi aliran rezeki kepada kita.

1. Lepasnya ketawakalan dari hati
Kita berusaha namun usaha yang kita lakikan tidak dikaitkan denganNya. Sedangkan Allah itu sesuai prasangka hambaNya. Ketika seseorang hamba berprasangka buruk kepada Allah, maka keburukanlah yang akan diterima. Barang sesiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya.

2. Dosa dan maksiat
Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya seseorang terjauh dari rezeki disebabkan oleh perbuatan dosanya." Dosa ada;ah penghalang rezeki. Bila dosa menyumbat aliran rezeki kita, maka taubat adalah pembukanya. Cuba kita semak, doa meminta hujan adalah permintaan taubat. Doa Nabi Yunus ketika berada dalam perut ikan juga adalah permintaan taubat. Demikian juga doa di malam Lailatul Qadar. Kerana itu, apabila rezeki terasa sukar, perbanyakkanlah taubat hati, ucapan dan perbuatan kita.

3. Maksiat ketika mencari nafkah.
Apakah pekerjaan kita halal di sisi agama? Jika memang halal, apakah benar dalam mencari dan menjalaninya? Kecurangan dalam mencari nafkah akan membuatkan rezeki kita tidak berkat. Apakah ciri rezeki yang tidak berkat? Mudah mengalir untuk perkara sia-sia, tidak membawa ketenangan, sukar diguna untuk taat kepada Allah serta membawa penyakit. Bila kita terlanjur melakukannya, segeralah bertaubat dan kembalikan harta tersebut kepada yang berhak menerimanya.

4. Pekerjaan yang melalaikan kita dari mengingati Allah.
Tanyalah diri, apakah aktiviti kita selama ini membuatkan hubungan kita dengan Allah semakin jauh? Lupa atau lewat menunaikan solat? Lupa membaca Al-Quran? Lalai melakukan ibadah lain? Ini adalah isyarat-isyarat pekerjaan kita tidak berkat. Jika sudah demikian, jangan hairan jika rezeki kita akan tersumbat. Semua pekerjaan harus membuat kita semakin dekat dengan Allah. Bencama sesungguhnya adalah saat kita semakin jauh dari Allah.

5. Enggan bersedekah
Sedekah adalah penolak bala, penyubur kebaikan serta pelipat ganda rezeki. Sedekah bagaikan sebutir benih menumbuhkan tujuh butir yang pada tiap-tiap butir itu terjurai seratus biji. Ertinya Allah yang Maha Kaya akan membalasnya sehinggan tujuh ratus kali ganda. Tidakkan kita tertarik dengan janji Allah ini? Maka pastikan tiada hari tanpa sedekah, tiada hari tanpa kebaikan. InsyaAllah, Allah SWT akan membukakan pintu-pintu rezekiNya untuk kita.

Aminnn...

Sumber:
Majalah Lawak Antarabangsa Ujang Isu 388
(Setitis Tinta Dari Meja Pengarah Urusan MOY)

No comments: