Saturday, October 11, 2014

Daging Goreng #AlaKelantan

Assalamualaikum.

Hai semua! Lama x jumpa... Masih ada ke yang menjenguk blog yg sepi ini? Haha (Bukan dari dulu memang sepi ke?? Hihi)

Lama sangat kan tak buat entri baru. Malas dah sekarang. Huhu dan dengan krisis jiwa lara yang tengah saya hadapi sekarang ni, hmm... memang takdak mood langsung! Susah tol!!

Ok. Tadi tengah hari saya try masak daging goreng. Saya jarang masak daging sebab tak berapa makan sangat. Try masak ni pun sebab ada daging korban hari tu dan ada orang suruh try masak. Siap bagitahu step by step lagi macam mana ma dia masak.. at last, saya lupa gak! Haha lepas tu saya recall balik dengan search kat google. Barulah ingat balik apa yang dia cakap.

Kali ni nak share resepi daging goreng yang saya buat tadi.

Bahan

300g daging (dipotong nipis)
1 biji bawang besar (dipotong bulat)
2 biji bawang putih (diricih halus)
Sedikit halia (dihiris halus)
Cili merah (dihiris) - tapi saya guna cili padi sebab nak pedas
Air untuk merebus
Sedikit minyak untuk menumis
Sedikit serbuk kunyit sebagai pewarna
Garam sebagai perasa

Cara-cara

1. Rebus daging di dalam kuali dan bubuh serbuk kunyit. Rebus sehingga air kering dan daging menjadi empuk.
2. Kemudian, masukkan sedikit minyak, bawang besar, bawang putih, halia, dan cili.
3. Goreng sehingga layu dan daging menjadi sedikit garing.
4. Perasakan dengan garam. Gaul sekata dan tutup api.
5. Sedia untuk dihidangkan.


Selamat mencuba!

p/s: tengah dok pk nak masak apa lagi lepas ni,.. hehe


No comments: