Monday, August 19, 2013

Ayam Black Pepper

Assalamualaikum. Hai semua!!~ Selamat tengah hari... \(^___^)/ Hari ini hari pertama persekolahan. Dan ramai yang dah masuk kerja officially. Hihi saya?? Masih dalam usaha mencari rezeki Allah untuk saya.

Saya baru aje selesai masak untuk makan tengah hari. Tak ada yang istimewa pun. Biasa-biasa aje. Masak nasi, ikan sebelah goreng, dan ayam black pepper. Mak saya nak buat betik muda tumis campur suhun. Kali ni nak share ayam black pepper. Ini first time saya buat. Siap aje tadi terus rasa. Macam ok. Haha yalah... siapa nak puji masakan sendiri kalau tak diri sendiri, kan?? Hehe

Bahan-bahan

Bahan A
1/2 kg ayam
Sedikit garam
Tepung goreng ayam
Minyak masak

Bahan B
2 biji bawang putih - dihiris
Setengah inci halia - dihiris
Sebiji bawang besar - potong bulat
3 biji cili padi - diketuk
2 biji cili besar - dipotong panjang
4 sudu besar sos lada hitam (saya guna jenama Life)
6 tangkai kacang buncis
Kobis bunga
Lobak merah - dipotong panjang
Sedikit air
Sedikit garam

Cara-cara
Pertama
1. Basuh ayam sehingga bersih. Gaul dengan garam dan tepung goreng ayam.
2. Panaskan minyak untuk menggoreng ayam. Goreng ayam sehingga kekuningan.
3. Angkat untuk toskan minyak dan letak tepi.

Kedua
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih dan halia sehingga naik bau. Kemudian masukkan cili padi, cili besar, dan bawang besar. Tumis sebentar sebelum masukkan sedikit air.
2. Masukkan lobak merah dan kobis bunga dan masak sebentar. Kemudian masukkan sos lada hitam. Gaul sehingga sedikit kering dan masukkan ayam yang telah digoreng bersama dengan kacang buncis.
3. Rasa dahulu sebelum masukkan garam. Masak sehingga agak kering dan sebati. Tutup api dan sedia dihidangkan dengan nasi putih. (Kalau dihidangkan dengan nasi ayam pun sedap juga...)

jom makan!!~

Sekian, selamat mencuba.

p/s: jangan dilupa orang yang susah... (^___^)


No comments: