Friday, July 19, 2013

Masak lemak nanas dan ikan masin

Assalamualaikum. Hai semua! Selamat menjalani ibadah puasa dan berhari jumaat. So, apa juadah berbuka hari ni? Saya senang aje... p bazar Ramadan laaa. Kat sekitar kawasan kampung saya ni, ada 3 tempat yang boleh dituju kalau nak cari juadah berbuka puasa. 2 bazar Ramadan dan 1 pasar malam mingguan, setiap hari. Hehe tapi saya suka masak sendiri kat rumah. Macam semalam, saya masak ayam paprik dan kentang goreng kicap. Kalau dah malas sangat, baru keluar cari makanan siap.

Ok. Berbalik kepada masak lemak nanas dan ikan masin. Jom tengok bahan dan cara-caranya.

Bahan-bahan
5 ekor ikan masin (saya suka guna ikan sepat. Ada orang suka guna tulang ikan merah masin atau ikan duri kering atau ikan talang kering. Tak kisah la yang mana tapi jangan guna ikan masam. Nanti ikan masam akan hancur jika dimasukkan ke dalam kuah.)

Setengah biji nanas - dipotong nipis dan kecil (kalau jenis josephine, nanti kuah jadi manis tapi boleh juga guna. saya guna nanas biasa dan saiz pun yang kecil aje.)

3 biji bawang merah - dihiris

2 biji bawang putih - dihiris

Setengah inci halia - dihiris

Setengah sudu serbuk kunyit
3 tangkai cili merah - dihiris (kalau nak guna cili padi pun boleh. Disebabkan bulan puasa dan nak jaga perut dari sakit, saya guna cili merah aje. Kalau guna cili padi, better tumbuk sekali dengan bawang merah dan bawang putih. kalau nak hiris pun boleh juga.)

1 cawan santan

Air secukupnya

Minyak masak - untuk menumis dan menggoreng ikan masin

Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara
1. Goreng ikan masin terlebih dahulu. Jangan terlalu garing. Angkat dan asingkan.
2. Panaskan periuk dan bubuh minyak untuk menumis. Masukkan bahan-bahan yang dihiris dan serbuk kunyit ke dalam periuk apabila minyak sudah panas. Tumis sehingga separuh kering.
3. Masukkan sedikit air dan nanas yang telah dipotong kecil. Masak sehingga nanas layu.
4. Masukkan pula sedikit gula, dalam suku sudu kecil, untuk mengekalkan rasa nanas. Kemudian, masukkan santan. Kacau perlahan dengan api kecil supaya santan tak pecah minyak.
5. Bila santan dah menggelegak, masukkan ikan masin yang telah digoreng tadi. Saya suka goreng ikan masin ni dulu sebab tak mahu nanas jadi masin, ikan masin jadi tawar dan lembik.
6. Rasa masin kuahnya sebelum menutup api. Tadaaaa... sudah siap! hehe

Ni la hasilnya....
Selamat mencuba! Sekian, terima kasih.

p/s: masih belum tertunai hajat nak makan homemade beriyani...huhuhu

2 comments:

superengineermummylife said...

uishhh.... sedapnyer ngah memang da lame tak mkn ni... nk buat mkn sensorg je...huhuhu yana hantar sini sket blh....

Lianamunyati Rusli said...

@superengineermummylife

angah!!!! xleh anta makanan. anta resepi aje la erk... hehehe