Tuesday, July 23, 2013

Juadah Berbuka Sabtu Lepas #nasi beriyani

Assalamualaikum. Hye all!!~ Hari ni hari ke 14 kita berpuasa. Tak sangka dah sampai separuh bulan dah. Bulan di langit pun dah mengambang. Boleh tak kalau saya cakap 'yeah yeah... raya!' hahaha Hampeh tol kan? Tak buat apa-apa lagi pun untuk persiapan raya. Baju yg ditempah pun tak siap lagi. Huahahaha eh, tergelak besar pulak! Maaf... *tersipu-sipu*

Malam tadi kucing saya beranak. 6 ekor semuanya dan kalernya pun semua putih. Tapi 2 ekor dah mati... Mak cakap tak apa... tunggu aje la nanti. Karang dia bunting balik. Hehehe tahun ni dah 2 kali kucing tu beranak. Anak dia yg lahir bulan 4 aritu pun tak besar lagi. Ni dah tambah lagi. Memang 'penyeri' hari raya betul! Hohoho

Alamak, apahal melalut ni? Huhuhu Hari sabtu hari tu, saya masak nasi beriyani untuk keluarga. Rumah full house. Abang dan kak ipar balik maka masaklah yang best sikit. (Yang sebenarnya memang nak masak nasi beriyani pun... haha) Ok. Jom check bahan-bahannya.

Bahan-bahan
3 cawan beras (beras basmati paling best)
1 labu bawang besar - dikisar
3 biji bawang merah - dikisar
2 biji bawang putih - dikisar
1/2 inci halia - dikisar
1 bji tomato - dipotong dadu
1 keping dada ayam - dipotong dadu
2 biji cili hijau - dibelah
Kulit kayu manis
Buah pelaga
Bunga lawang
Cengkih
3/4 paket perencah nasi beriyani (jenama apapun boleh dan biasanya ada cara memasak di belakang paket tapi saya buat ni ikut cara saya)
1 cawan susu cair
3 sudu marjerin (kalau guna minyak sapi lagi bagus tapi keluarga saya tak berapa gemar)
Air secukupnya
Secubit gula
Garam secukupnya
Kismis - hiasan
Daun sup atau daun ketumbar - hiasan

Cara-cara
1. Panaskan periuk. Masukkan marjerin ke dalam periuk dan cairkan. Jangan sampai hangus.
2. Masukkan 4 sekawan (kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, cengkih). Goreng sekejap dan kemudian masukkan bahan-bahan kisar. Tumis sehingga kering dan naik bau.
3. Masukkan perencah nasi beriyani, cili hijau, buah tomata, dan dada ayam. Gaul dan tumis lagi sehingga garing.
4. Masukkan beras yang telah dibasuh ke dalam periuk menumis. Gaul sehingga rata dan biar garing sedikit.
5. Masukkan susu cair dan air secukupnya (macam masak nasi. Nisbah air dan nasi 1:1). Bubuh gula secubit bagi memberi rasa yang cukup pada nasi. Jangan lupa untuk meletakkan garam secukupnya (lebih kurang dalan 1 1/2 sudu kecil).
6. Tutup periuk dan biarkan ia kering. Apabila sudah kering, kecilkan api dan kacau supaya nasi tidak antah. Taburkan kismis di atasnya dan tutup semula periuk dan biarkan ia masak dengan sempurna.
7. Taburkan daun sup atau daun ketumbar apabila nasi sudah masak. Sedia untuk dihidangkan.

ini hidangan saya hari sabtu lepas. Ayam masak merah dan ayam masak kurma. Temanya adalah ayam sebab adik saya suka sangat makan ayam.


Selamat mencuba!

Oh, ya! Saya masak guna dapur gas. Kalau guna rice cooker lagi bagus sebab tak payah nak kawal api. Hehe dan ini cara saya masak dan saya tak pandai sangat masak. Jadi... nasi tu memang jadi nasi beriyani yang ala-ala melayu sikit. Huhuhu

Boleh makan dengan kari, ayam goreng rempah, ayam ros, daging masak hitam, ayam masak beriyani, dan macam-macam lagi.

p/s: bila dah buat biskut nanti, saya nak share kat sini... (^___^)v


No comments: