Tuesday, January 1, 2013

azam baharu

Hai! assalamualaikum... wahhh dah separuh hari untuk hari pertama di tahun baharu 2013. buat apa aje hari ini? cuti la katakan... mesti ramai yg ambil kesempatan melepakkan diri+menenangkan fikiran hari ini. kepada  budak sekolah, esok sekolah. oh, ya! kalu kelantan, terengganu, kedah dah mula hari ini kan?? selamat menempuh alam persekolahan. [apa aku bebel ni???]

saya hari ni takde buat apa-apa. as usual...dah macam habit pulak melepak2 depan laptop+tv sambil baca komik! huhuhu see, nothing change on me! suka buang masa. huhu actually, dengan keadaan diri yg belum sihat ni, memang terasa maaaaalas sangat nak buat apapun!

pagi tadi, masa bukak tv, saya terpandang wajah Datuk Dr Hj Fadzillah Kamsah. jadi guess kat MHI tv3. beliau bercakap pasal azam tahun baharu dengan si Ally Iskandar dan Fareha. yay! seronok pulak dengar. yalah, nasihat dan selingan dengan lawak. baru ada semangat nak mendengar.

beliau kata: 'kalau nak berazam tu, mesti berazam dengan penuh dan dapat menggambarkannya! kalau tak memang tak jadi.'

contoh:

azam tahun ni, saya nak jadi kaya.

cara macam ni adalah SALAH. kaya yang macam mana? kaya apa? kena penuh dan dapat dibayangkan. contohnya, saya nak jadi kaya dengan mengumpul duit dalam akaun sebanyak beribu-ribu lemon! ha, yg macam ni baharu kita nampak apa yang kita kejar untuk kaya, di mana nak menjana kekayaan, dan berapa targetnya.

contoh lain:

saya nak kurus.

kurus dari segi macam mana? nak turun berapa kg? nak diet macam mana? sampai bila nak diet? ayat untuk azam yang sebenarnya adalah; 'saya nak kurus macam pelakon aida aris, dan ianya akan menjadi realiti pada bulan 6.' tak pun; 'saya nak turun berat badan sebanyak 10kg dalam masa 3 bulan!'

lepas tu, Datuk ada beritahu, kalau dah mula nak laksanakan azam, paksa diri selama 40 hari! biasanya, orang hanya bersemangat dalam 3 minggu dan kemudian semangat tu luntur bila tak nampak kesannya. bila dah berhenti, memang susah nak sambung balik. maka, kena paksa diri. BERDOA agar dipermudahkan segala urusan, BERKAWAN DENGAN ORANG YANG POSITIF, dan jangan sesekali MENYERAH KALAH.

ada sesetengah orang pulak tak mau berazam. ada yang kata, ikut flow aje... Datuk cakap, kalau ada orang yang macam ni, dia umpama bawa kereta tapi tak tahu nak pergi mana, tak ada hala tujuan. hmm... macam saya aje! hahaha

adudu yang tak pernah kenal erti putus asa! hihi


ok. ini aje yg saya nak kongsikan. saya doakan apa yg anda impikan menjadi kenyataan dan dapat direalisasikan. (^_^)v

p/s: belum berazam apa-apa.


No comments: