Saturday, February 18, 2012

Bersedia berkorban

'... berkorban apa saja... harta ataupun nyawa...'

Saya tak ada harta untuk dikorbankan. Mengorbankan nyawa?! Masih belum cukup bekalan untuk menghadapNya. Haishh... terlalu banyak mengeluh! Haishh...

Saya kata... bukan orang kata laa...

'Jika kita mahukan sesuatu, kita kena korbankan sesuatu.'

Saya juga tertanya-tanya,

'Kenapa kita tak boleh dapat kesemuanya?'

Saya juga tahu...

'Semua yang berlaku ada hikmahnya. Allah takkan menduga hambaNya pada dugaan yang tidak termampu oleh hambaNya.'

Sejujurnya, saya bukannya tamak dalam mengejar duniawi tapi semuanya ada kepentingan sendiri. Walau bagaimanpun saya sapat merasakan makin 'mahal' rezeki itu. Haishh... mengeluh lagi! Entah bila akan berhenti mengeluh. Mungkin setelah berhentinya nafas ini kot. Haishh...

Saya sudah terlalu penat menanti. Dugaan datang satu persatu. Jadi penghalang atas impian yang saya kejar. Mahu kejar yang 'itu', bagaimana pula dengan yang 'ini'? Tinggalkan yang 'itu'? Yang 'ini' belum berada digenggaman. Biarkan 'itu' dan 'ini', bagaimana dengan masa depan? Haishh... Untuk ambil kedua-duanya, macam mustahil pula.

Dia... Dia... masih belum memaafi. Senyap. Sunyi. Membiarkan diri saya dalam rasa bersalah. Maaf dan ampunkanlah dosa saya agar perjalanan saya diberkati. Awak tak sayang saya pun tak apa...janji awak doakan saya. Penat sudah saya menanti. Puas saya memohon maaf. Airmata ini mengalir hanya untuk awak supaya dapat melembutkan hati awak. Saya semakin terumbang ambing. Tak kasihankah pada saya?!

p/s: teriyang-iyang lagu nyanyian Siti Nurhaliza Bisakah.


No comments: