Wednesday, February 16, 2011

BerpantanG


Tetiba rasa nak tulis pasal pantang larang adat resam budaya melayu zaman dulu2. mungkin sebab aritu my mom cter pasal kenduri di musim hujan. haaa... tau x apa kaitan Hujan dengan Kenduri?? ni... meh rapat!! haha psssttt... pernah dengar x orang tua-tua pesan... 'Ish, jangan makan nasi dalam periuk!! nanti hujan masa kamu kahwin.' Haaa... saya selalu je dengar. rasanya dari generasi ke generasi. dulu, arwah nenek & opah saya yang tegur. makcik pakcik pun ada gak cakap. dan sekarang ni... my mom lak. bukan apa... x senonoh sangat makan dalam periuk. haha tapi... apa jadi erk kalu makan dalam kawah?? ;p

ok. orang dulu2... generasi nenek moyang kita buat pantang larang segala bagai ni ada sebabnya. sebab utama adalah nak menjaga maruah. yalah... betapa pentingnya nama baik dan harga diri seseorang itu dalam masyarakat. sebab itu wujudnya pantang larang. dan setiap pantang larang, ada kiasannya. indahnya budaya melayu! kali ni saya nak kongsi pantang larang yang saya tau.

1. Jangan menyanyi masa memasak di dapur. Nanti dapat suami tua.
Rasional: Nanti hangus pula apa yang dimasak sebab terlalu syok sangat menyanyi.
Ulasan: kalu gadis2 zaman dulu, zaman mak ayah kita, tentu takut kalu dapat suami tua. tapi... zaman sekarang ni mcm terbalik pulak. makin tua, makin suka! lebih2 lagi kalu berharta. fuyooo!!~ saya?? nauzubillah min zalik!

2. Jangan angkat kaki dan menyilang kaki semasa meniarap. Nanti emak mati.
Rasional: Zaman dulu2, kebanyakan anak2 dara... anak2 teruna pakai kain. Cuba bayangkan kalu buat perkara di atas. Habis terselak semua! haha
Ulasan: Sopan la sangat kan???

3. Jangan makan dengan pinggan yang berlapis-lapis. Nanti kahwin banyak.
Rasional: Kalu kotor semuanya, buat mahal bayar bil air je! Zaman dulu lagi laaa... mana ada paip!
Ulasan: orang zaman dulu, takut sangat kalu kahwin banyak. mungkin sebab komitmen kot. tapi orang zaman sekarang ni... hmm... sendiri tau la!!

4. Jangan beralih tempat semasa makan. Nanti kahwin banyak kali.
Rasional: Kalu spesies makan macam ayam, kesianlah kat orang yang mengemasnya! Orang zaman dulu, banyak lagi benda yang dia nak buat.
Ulasan: *komen seperti di atas* tapi kan... ada yang cakap, ini khas utk lelaki je. kesahihannya tidak dapat dikenalpasti. my mom pun xtau. hihi

5. Jangan buka payung dalam rumah. Nanti ular masuk rumah.
Rasional: Ruang rumah kan sempit. kebarangkalian untuk tercucuk mata adalah tinggi. kan boleh mendatangkan kecederaan.
Ulasan: kalu ikutkan.... xde kaitan pun payung dengan ular. haha

6. Jangan ketip kuku pada waktu malam. Nanti hantu datang.
Rasional: Malam-malam... x nampak. kang terketip daging jari sekali. ouch... kan dah luka!!
Ulasan: sekali lagi... macam xde kaitan aje. eh, jap! ada kot... kang hantu datang minta tolong ketipkan kuku dia sekali! haha ok. gurau.

7. Anak dara!!! sila jangan duduk atas tangga atau dekat birai pintu atau berangan melangut dekat tingkap erk. Nanti orang datang meminang, patah balik.
Rasional: Tak sopan kalu orang nampak. Anak dara biasanya buat keje rumah. takde masa duk berangan termenung segala bagai ni.
Ulasan: betul... betul... betul... haha yalah, kalu duk melangut x buat keje, kompem dapur x berasap... lantai x bersapu! owh... reject!!


~agak2nya, aku pun kne reject jugak ke??~

8. Jangan tidur lepas subuh. Nanti rezeki lari, dipatuk ayam.
Rasional: Kebanyakan orang zaman dulu adalah petani. kalu bangun lambat, habis benih2 padi dimakan ayam. x dapatlah nak menyemai. maka, xde la rezeki.
Ulasan: terlajak tidur pulak... kang terlewat p keje! haha

9. Jangan duduk atas bantal. Nanti bisul.
Rasional: Bantal untuk lapik kepala. bukan lapik bontot.
Ulasan: nak tau bisul ke x, try la! haha

10. Jangan main pada waktu Maghrib. Nanti disorok hantu.
Rasional: Waktu Maghrib, syaitan banyak berkeliaran. Nanti kena sampuk pulak. Lagipun, dah nak malam. Masa untuk berehat.
Ulasan: Tak reti2 nak masuk rumah ke??? mandi, solat, ngaji???

11. Jangan makan leher ayam. Nanti kepala teleng masa bersanding di pelamin.
Rasional: xtau laa... my mom pun x sure knp orang x bg mkn leher ayam. ada sesiapa tau??
Ulasan: leher ayam?? goreng pun sodap!!!

12. Jangan tunjuk pelangi. Nanti jari kudung.
Rasional: xtau jugak. mmg xtau kenapa. huhu
Ulasan: Masa nenek cter dulu, kalu ada pelangi maknanya, 7 puteri kayangan turun mandi. xtau la mandi kat mana.... haha

13. Jangan minum sambil berdiri. Nanti air masuk kaki.
Rasional: X sopan minum berdiri. kita ni kan orang melayu... bangsa beradab. apa2 hal pun, kenalah ikut peraturan pun. bukannya susah sangat pun nak duduk.
Ulasan: saya pun kadang2 terbuat jugak. haha haus sgt la katakan. alasan! haha

ada banyak lagi tapi saya x ingat. huhu yang saya kongsi ni adalah perkara yang selalu dipesan oleh mama abah dan orang sekeliling. sampai lekat dalam kepala ni. hik3

apa? sy hidup macam orang zaman dulu2? ish... ni bukan cara hidup orang dulu2... inilah yg dinamakan budaya. sy diasuh sejak kecil lagi. kemajuan bukan alasan utk kita tolak adat budaya kita tau. selagi x bertentangan dengan agama, apasalahnya diamalkan? yang tahyul tu, janganlah percaya. kang terpesong lak akidah! hihi

p/s: kalu ada lagi, leh la share... \(^__^)/

3 comments:

TheShida said...

ok kucen tu comel giler! haha

cik hanym said...

haha...
mmg ta ley blah ..
bce entry akak, teregat kat mama kat umah !! hua3...
na blek !

L.R said...

@TheShida

memang comel kucen tu!!! kalu la dapat... hahaha

@cik hanym

sonok kan??? hik3

teringat mama?? akak pun... nak balik umah gak!!!~